mandag den 29. oktober 2012

Honningglaseret skinke

Jeg fik i fødselsdagsgave et år Gordon Ramsays bog mad og gæster. I den laver han en fantastisk honningglaseret skinke. Efter at have lavet skinken en enkelt gang, synes jeg dog, ingredienserne var for mange og tilberedningen for omfattende. Hr. Ramsay brugte både likør og alskens andre ting i sin glasering, som man nødvendigvis ikke altid har liggende derhjemme. Jeg synes dog, ideen og skinken var fantastisk, så en dag gik jeg i skabene i mit eget køkken og kom til denne glasering i stedet for. Glaseringen er beregnet ud fra en skinke på 1-1,2 kg. Man kan købe en lækker skinke hos slagteren, som skal koges fra bunden i et par timer, og derefter i ovnen, men til hverdag nupper jeg en lækker røget skinke nede fra supermarkedet, kommer den i et ovnfast fad og overhælder den med den lækre glace.

Honning-glace:

2-3 spsk brun farin
2-3 spsk honning
4-5 spsk rødvin

Fremgangsmåde: 

Hæld ingredienserne i en gryde, og lad det små-simre i 10 min. Skinken gør man fri af nettet, og på toppen ridser man en masse tern (for at få den lækre honningsmag ned til kødet). Put skinken i et ildfast fad og overhæld den med glaseringen. Sæt i ovnen ved 200 g. i ca. 1 time og 15 min. For hvert kvarter bad skinken i noget af glacen fra bunden af fadet. Ved servering kan glacen passende bruges som en sovs.

Som tilbehør plejer jeg at lave flødekartofler med broccoli, men da min kæreste og jeg lavede den i går, besluttede vi os for at prøve rodfrugte-fritter. Og resultatet var fænomenalt godt! Og oveni skærer man på jo kalorierne ;)


Velbekomme!


4 kommentarer:

  1. Kan anbefale, at skifte rødvinen ud med en whiskey eller bourbon.

    SvarSlet
  2. Hej jeg fik leveret Honningglaseret kalkun steg fra et catering firma www.fest-diner.dk som smagte helt fantastisk jeg er på udkig efter en god opskrift og udskifte rødvin med bourbon lyder supper godt det vil jeg helt sikkert prøve (-:

    SvarSlet
  3. FYI: Jakobsen Honning ser ud til at have copy/pastet din opskrift http://www.jakobsens.com/da/opskriftsoversigt/honningglaseret-skinke/

    SvarSlet
  4. Tak for linket Jeppe Jørgensen - det har jeg trukket lidt på smilebåndet over ;)

    SvarSlet